גיאוגרפיה- אדם וסביבה

גיאוגרפיה- אדם וסביבה                           

מקצוע הגיאוגרפיה- אדם וסביבה, עוסק בהבנה של התהליכים המתרחשים סביבנו, והוא מעניק כלים המאפשרים להבין תופעות חברתיות כלכליות וסביבתיות במרחב שבו אנו חיים. המקצוע מקנה ראייה מערכתית רב תחומית והבנה של קשרי הגומלין בין חברה, כלכלה, עיור ופוליטיקה לבין התנאים הפיזיים בחבלי ארץ ועולם שונים, מהעיר בה אנו חיים, דרך ארץ- ישראל, המזרח- התיכון ואל העולם כולו. הסקרנות הטבעית של הגיאוגרפים והצורך להכיר מקומות ייחודיים מגובים כיום ע"י כלים חדשים דוגמת ממ"ג- מערכות מידע גיאוגרפיות (מפות,GIS ,  GPS,  "גוגל ארץ", גוגל מפות" ), סרטוני וידאו והדמיות באמצעות חישה מרחוק. כל אלה מסייעים לתלמידים להשתלב  בעולם המורכב והדינמי הסובב אותנו. ראייה זו, מקנה לתלמיד, תושב ה"כפר הגלובלי",  את היכולת לקלוט תהליכים וחידושים בתחומים שונים ולהתמודד עם אתגרים חברתיים וכלכליים.

מקצוע הגיאוגרפיה עוסק במגוון תחומי דעת ממדעי הטבע והסביבה ועד מדעי הרוח והחברה והוא משלב ערכים של אהבת הדעת, כבוד האדם, אהבת האדם וזכויות האדם, כיבוד ערכי המורשת והתרבות של מדינת ישראל ושל הקהילות השונות בתוכה, מחוייבות לערכי מדינת ישראל  ולדמוקרטיה, צדק חברתי, מעורבות חברתית ואזרחית ומחויבות לטבע ולסביבה בכל מקום בעולם.

לידיעתך!

  • בחינת הבגרות בגיאוגרפיה מתוקשבת.
  • מקצוע הג"ג עוסק בטיפוח אוריינות מדעית טכנולוגית תוך הדגשת המיומנויות הנדרשות להכנת אזרחי העתיד.
  • בתהליך הלימודי משולבים סיורים מגוונים.
  • הלמידה במקצוע הג"ג היא למידה חוייתית המשלבת את כל החושים.
  • המקצוע ג"ג מעניין ואקטואלי, עוסק בכאן ועכשיו .
  • בגרות בג"ג מקנה קבלת בונוס של 20 נקודות באוניברסיטה.

ידע והבנה בתחום הגיאוגרפיה מאפשרים ללומדי מקצועות שונים לבסס את אופקיהם המקצועיים ע"י שימוש בכישורים הייחודיים שמקנה המקצוע. תואר בוגר בגיאוגרפיה (B.A.) מאפשר לימודים לתואר שני (M.A.) ולהתמחות בתחום תכנון ערים, תכנון באמצעות מערכות שליטה מרחוק כמו: מערכות מידע גיאוגרפיות (G.I.S), חישה מרחוק (R.S.) ועוד.

רמת הלימודים: 5 יחידות לימוד

60% בחינת בגרות  – 3 יחידות לימוד:

נושאי הלימוד: גיאוגרפיה של ארץ ישראל והמזרח התיכון + חבל ארץ שלא נלמד (אנסין).  הלימודים של 3 היחידות יתפרשו במהלך שנתיים בכיתות י' – י"א כולל סיורים. בחינת הבגרות  תתקיים בסוף כיתה י"א.

40% הערכה חלופית – 2 יחידות לימוד:

 נושא הלימוד: הפיתוח והתכנון המרחבי .מורכב מציוני מחצית  א' ומחצית ב' ומתלקיט עבודות הכולל: עבודת חקר, סיורים  ודו"חות סיור, משימות צפייה בסרטים ותרגילים שונים המבוססים על כלים מתחום הסייבר הגיאוגרפי.

המיוחד במגמה

תהליך הלמידה מטפח מודעות ואכפתיות לחשיבות שמירת הסביבה ולמתרחש במרחב היישובי והטבעי תוך יצירת מחויבות ומעורבות פעילה בהווה ובעתיד .מטפח סקרנות ויצירתיות תוך למידה חוייתית. זהו תהליך  דינמי הכולל גם צפייה בסרטי קולנוע, בסרטונים ובמצגות, פעילות חוץ כיתתית וסיורים גיאוגרפיים בהתאם לדגשים בכל שנה.

התכנית כוללת נושאים אקטואליים ומגוונים הנמצאים בחזית המחקר הגיאוגרפי בארץ ובעולם כמו: התחממות כדור הארץ  ושינויי אקלים.   

 

למי מתאים: לבעלי סקרנות המוכנים להשקיע ומעוניינים להכיר את העולם ולהשתבץ בעתיד בתפקידים אחראיים בתחומים מגוונים כגון: מנהל, כלכלה, תכנון ערים, מזרחנות, תפקידים צבאיים ופוליטיים. תכני הלימוד מתאימים גם לתלמידים בעלי נטייה הומניסטית וגם לתלמידים בעלי נטייה ריאלית.

רכזת המגמה:  אסתי זמיר – estiza24@walla.com

 

צוות המורים

  • אסתי זמיר

    רכזת מגמת גיאוגרפיה
  • שולמית לנג

    מורה לגיאוגרפיה
  • שרון סאסי

    מורה לגיאוגרפיה