פיזיקה

פיזיקה היא המדע היסודי. היא עוסקת בתיאור המציאות ובהסבר עולם התופעות שסביבנו בעזרת תאוריות פיזיקליות. לרבות מהתאוריות הפיזיקליות יש יישומים טכנולוגיים חשובים, ששינו באופן משמעותי את אורח חיינו. הפיזיקה תרמה לקידום עולמנו מהסוסים אל תעופת הסילון, מהנר אל הלייזר ומיונת הדואר אל הדואר האלקטרוני. מדי יום ביומו אנו מתמודדים עם שאלות כגון: מה משמעותו של כור אטומי ליד הבית? האם טלפון סלולרי יכול להזיק למוח? מהו חומר רדיואקטיבי, ואיך הוא יכול מחד גיסא, לשמש במלחמה נגד הסרטן, ומאידך גיסא, לסכן את הבריאות? האם המיקרוגל הוא מכשיר מסוכן? מה משמעותם של הנתונים הרשומים על מכשירי החשמל הביתיים, ומה השלכתם על חשבון החשמל שלנו? השכלה בפיזיקה עוזרת להבנת סוגיות רבות, העומדות על סדר היום הציבורי ותורמות להרגשת השייכות לעולם הטכנולוגי שבו אנו חיים.

תחומי העיסוק של פיזיקאים הם רבים ומגוונים: חקר היקום ומבנה החומר; יצירת מעגלים אלקטרוניים זעירים ומהירים יותר ויותר; בניית מכשירים רפואיים אשר מסוגלים לאבחן מחלות או לרפא אותן: פיתוח דלקים נקיים יותר; ניצול עוצמת הים; פיתוח אמצעי תקשורת מהירים ויעילים ופיתוח חיישני מדידה לתעשייה. לימודי הפיזיקה מקנים מיומנויות חשיבה, ובמהלכם נרכשות יכולות כגון גמישות מחשבתית וראייה מערכתית.

רמת  הלימודים: 5 יח"ל

בתכנית הלימודים

מבחנים חיצוניים- 70%

במסגרת לימודי המכניקה הניוטונית מתארים את סוגי התנועה השונים וחוקרים אותם: תנועה קצובה, תנועה שוות תאוצה, תנועה בליסטית, תנועה מעגלית ותנועת תנודות. מכירים את המושגים הבסיסיים ביותר: מקום, העתק, מהירות, תאוצה, כוח, מתקף-ותנע, אנרגיה, וכן מכירים את חוקי השימור: שימור התנע ושימור האנרגיה.

בלימודי האלקטרומגנטיות, מכירים את הכוח החשמלי האחראי למבנה החומר ולמרבית תכונותיו. מתארים תופעות חשמליות ומגנטיות וחוקרים אותן: החל בחשמל סטאטי ועד ליצירת זרם חשמלי בעזרת תופעות מגנטיות.

הערכה פנימית- 30%

מעבדות חקר בקרינה ובחומר מכירים את המודלים החל מניוטון ועד לאיינשטיין, לומדים את הקשר בין קרינה לחומר במבנה האטום ובתופעות גרעיניות כגון רדיואקטיביות וכורים גרעיניים. בנוסף, מכירים את החשיבה המודרנית אשר ביסודותיה של תורת הקוונטים.

ישנו מבחן פנימי בפיזיקה המיועד לתלמידי חשמל ואלקטרוניקה בלבד בהיקף יחידת לימוד אחת, הכולל בתוכו את הנושאים הבאים: מערכות חשמל פשוטות, אנרגיה והספק, מבנה של מכונית, לחץ אוויר בנוזלים, מושג הכוח והעבודה, חוק הפעולה והתגובה, עיקרון של טיל, תנועת לויין בחלל, מושג ההמסה ומושג המשקל, מבנה דוד השמש, קרינה, הסעה והולכה של חום, התפשטות קווית, קרינת אור נראה ולא נראה, החזרה, בליעה ושבירת אור, עדשה מרכזת ומפזרת, עקרון הפעולה של המצלמה, מבנה הטלפון, מהירות קבועה, האצה והאטה, חוקי ניוטון, תנועה במעגל כוחות צנטרפיטאליים וצנטרפוגליים.

 

המיוחד במגמה

  • הצבא מציע הן לבנים והן לבנות מגוון רחב ומעניין של תפקידים הדורשים בחינת בגרות בפיזיקה. קיימים מסלולים ותפקידים שבהם יש עדיפות ללומדי הפיזיקה בהיקף רחב. לדוגמה בבית הספר לטיסה. אחד המסלולים שהצבא מציע הוא מסלול העתודה האקדמית במקצועות ההנדסה והמדעים הישומיים. בוגרי העתודה לוקחים חלק בפיתוח ובאחזקת מערכות הנמצאות בחזית הטכנולוגיה המתוחכמת. מסלול זה מבטיח שיבוץ במקצוע ומאפשר פיתוח קריירה מקצועית תוך כדי שירות צבאי. למצטרפים למסלול זה צה"ל מעניק תנאים משופרים.
  • המוסדות להשכלה גבוהה נותנים עדיפות ראשונה ללימודי פיזיקה בתיכון. כמו כן, 5 יח"ל פיזיקה מקנות ללומדים בונוסים גבוהים, ובכך משפרים את הסיכויים להתקבל למקצועות השונים.
  • פיזיקאים מבוקשים בצוותי פיתוח.

למי מתאים להצטרף למגמה?

המגמה מיועדת לבעלי יכולת למידה גבוהה המעוניינים להשתלב בעתיד בשוק העבודה: בתעשייה עתירת הידע, במעבדות של בתי חולים ובאוניברסיטאות.

יתקבלו תלמידים ברמה של 4-5 יחידות לימוד במתמטיקה.

רכז המגמה: ולדימיר בודיק bodik@walla.com

צוות המורים

  • ולדימיר בודיק

    רכז מגמת פיזיקה