לומדים יחד, כמו בחיים האמיתיים
בבית הספר הבינתחומי בחדרה (רשת עמל) לומדים באופן מעשי תלמידים מכמה מגמות טכנולוגיות והתמחויות, בדיוק כמו בחיים האמיתיים! שיתופי הפעולה שנרקמו בין המורים לבין התלמידים של המגמות השונות יוצרים תוצרים נהדרים העונים על צרכים ואתגרים. זה המקום לצפות, לחוש ולגלות איך תלמיד אחד ועוד תלמיד אחד יוצרים מוצר אחד בעל ערך גדול מ-2. סיקור ביקור
דמיינו שאתם תלמידים שמגיעים מדי בוקר לבית הספר למתחמי פעילות פתוחים הערוכים לסדנא פעילה. אתם יוצרים תוצר שאתם חשבתם עליו, מתוך צורך אמיתי שזיהיתם בחיים האמיתיים. אתם מתכננים, בודקים, חוקרים, מעצבים, מתקנים, משפרים, מתקדמים. אתם אלו שבוחרים באיזו עמדה לשבת – ליד המדפסת התלת מימדית, ליד המחשב כדי לתכנת, ליד מכשיר חיתוך העץ, ליד החותך בלייזר או ליד תלמיד המגמה המקבילה – כי אתם יוצרים יחד מוצר משותף. דמיינו שהמורים לא עומדים מולכם, אלא מלווים אתכם בכל התהליך לפי הצורך. דמיינו למידה שיתופית עם הגדרת מטרה משותפת – תכנונים, התנסויות, התלבטויות, קבלת החלטות – הכל משותף.
בבית הספר הבינתחומי בחדרה זו מציאות, לא חלום. תלמידי המגמות הטכנולוגיות מגיעים למתחם מעוצב שעושה חשק לבוא לבית הספר. בדומה לעובד שמגיע לעבודה ועומל על תוצר סופי יחד עם בעלי תפקידים המתמחים בתחומים אחרים, כך גם התלמידים כאן: בסיום יב יגישו פרויקט גמר שהוא תוצאה של תהליך שיתופי שנוצר יחד עם תלמידים בעלי התמחויות שונות. אניפו – רובוט שעוזר לילדים שהלכו לאיבוד במקום ציבורי, Smartcart – עגלה חכמה למציאת המסלול המהיר ביותר למוצרים המבוקשים בסופר לא מוכר בזמן חופשה, Yummy- קיוסק חכם, טרי ובריא לבית הספר, המאפשר הזמנת מנות מהטלפון וקבלתן בתא, Better Bus – אוטובוס ותחנת אוטובוס המשפרים את חווית הנסיעה בתחבורה ציבורית ומאפשרים הזמנת מקום ישיבה, Smart Eat – מטבח המעודד בישול ואכילה בריאים, על ידי מיפוי כל המוצרים במטבח והצעה של מתכונים בהתאם למוצרים שיש. ואלו רק דוגמאות בודדות!
מורי המגמות משמשים כעוזרים בכל השלבים, מעין מנטורים שמלווים את התהליך לקבלת מוצר מוגמר איכותי בדיוק כפי שאתם דמיינתם.
בית הספר הבינתחומי בחדרה היה החלוץ הראשון שהפעיל את מודל הג'אם טק – מודל שיתופי המחבר בין מגמות שונות.
בדרך הלמידה הזו מתפתחות מיומנויות משמעותיות לעתיד:
• למידה התנסותית – תרגול הפקת מוצר מהתחלה ועד הסוף. ואין חכם כבעל ניסיון. וחשוב לזכור שכשמתנסים – טועים, וכשאוספים טעויות – רוכשים מיומנויות.
• עבודת צוות – הכרת החוזקות וההתמחויות של כל אחד, הקמה ובנייה משותפים, חלוקת אחריות, הפעלה, הקשבה, תיקונים בקבוצה.
• הרחבת אופקים – כשעובדים יחד לומדים תמיד נושאים נוספים.
• ניהול פרויקט – תכנון ותכנית, תחומי אחריות, ניהול זמן, בדיקות ותיקונים, ניהול סיכונים, קבלת החלטות.
זכינו לשמוע מבעלי הניסיון על המיזמים השונים: אילנה שטרהל – מנהלת נוכחית ויוצאת, רחל סבח – מנהלת נכנסת שעובדת עם המנהלת הנכנסת 20 שנה, ויקי מאן – רכזת מגמת עיצוב ומנהלת פרויקט ג'אם טק בבית הספר, יקיר בשארי – מורה לאלקטרוניקה.
קיימנו דיון פתוח על הצרכים, הבקשות לשיפורים, האתגרים וההצעות לפתרונות. בהחלט יש מה ללמוד מבית הספר לגיבוש העקרונות לתכנית המגמות הטכנולוגיות.
תודה רבה שכל העושים במלאכה, בראשם מנהלת בית הספר שמאפשרת, המורים הרתומים למשימה והתלמידים שמשתפים פעולה בשמחה גדולה. תודה על האירוח ועל הדיון הפורה והמפרה.
ביקור מטעם מינהל החינוך הטכנולוגי (בראשות מוהנא פארס, סמנכ"ל ומנהל המינהל):
נעמה מושינסקי – מנהלת פרויקטים, נעמה כץ – מפמ"רית אמנות העיצוב ומנהלת פרויקט "ג'אם טק", יעל גרינשפון – מנהלת תחום ניהול ידע, ארגון ופיתוח תוכן.