יריד טעימות

תיאטרון רחוב: "עשה מה שאתה יכול, היכן שאתה נמצא ועם מה שיש לך " (טדי רוזוולט)

המיצג התיאטרוני שמוצג לקוח מתוך עולם תיאטרון רחוב שבו מועבר מסר או אמירה ע"י שימוש בשחקנים, תלבושות, אביזרים ומוסיקה כדי להעצים את המופע ולגרום לקהל לצפות בו ולא כמקובל בתיאטרון הקונבנציונאלי שבו הקהל יושב וצופה.  המיצג מציג בדרכים שונות  את העזרה הקטנה שכל אחד יכול לתרום ולעזור, אם נושיט יד לכל אחד בדרך, כבני אדם מבלי להתאמץ יתר על המידה ולא נתעלם – נצליח יחד להפוך את הסביבה ואת החברה שלנו להיות מגובשת ומאוחדת

רובוטיקה FLL  ו FRC  - העתיד כבר כאן

בבית הספר הרב תחומי פועלת  תוכניתFLL-First Lego LEAGUE . במסגרת תוכנית זו, נחשפים התלמידים לעולם מרתק של מדע וטכנולוגיה. התוכנית מעודדת אותם לחשוב ולפעול כמו מדענים ומהנדסים המתמודדים עם אתגר חדש מדי שנה. בשנה שעברה, במלאת 50 שנה לנחיתת האדם הראשון על הירח, עסק האתגר בחיים בחלל.

התלמידים התמודדו עם בנייה ותכנות רובוט אוטונומי המבצע משימות על גבי לוח משימה ייחודי, חקר ולימוד אודות נושא האתגר תוך חשיבה יצירתית והצגת פתרון חדשני. כל זאת תוך פיתוח כישורים חברתיים כגון עבודת צוות, מנהיגות, שיתוף פעולה ומעורבות בקהילה.

נבחרת הTiny Ninjas , המונה 14 תלמידים מכיתות ז' ו-ח' של חטיבת הביניים, זכתה בתחרות המחוזית בפרס ראשון בתחום האסטרטגיה והחדשנות, והעפילה לשלב הגמר.

בתחרות הארצית, זכו התלמידים במקום הראשון בתחום פיתוח פתרון חדשני. זכייה זו זיכתה את התלמידים בעליה לגמר העולמי של תחרות הgia- Global Innovation Award ולייצג את ישראל.

הייד פארק מנהיגים - מדענים פורצי דרך

התלמידים חקרו בשיעורי מדעים אודות מנהיגים פורצי דרך  בתחום המדעים והשפעתם על העולם. בין שלל המדענים שנחקרו נכללו: ליאונרדו דה וינצ'י, לואי פסטר, אלברט אינשטיין, סטיבן הוקינג, אלכסנדר פלמינג, זיגמונד פרויד ועוד.

בשיעורי מנהיגות התלמידים ניסחו נאומים, על פי מיומנויות כתיבת נאום שרכשו בשיעורי מנהיגות. הנאומים המסבירים לקהל  אודות אישיות המדען-מנהיג ותרומתו החשובה לאנושות..

התלמידים התחפשו למנהיגים עצמם ונאמו לקהל על תרומתם לחיי החברה. הקהל כלל תלמידים, מורים, הורים ונציגים נוספים מהקהילה

השימוש  במודל ההייד פארק הוביל ללמידה שיתופית בקרב כלל השותפים והצופים.

 

סנדוויץ' סביבתי

כחלק מתהליך למידה בשיעורי גאוגרפיה, המתמקד בנושא הדלק ובפרט הנפט כמשאב טבע חיוני, אינו מתחדש  ובו בעת מזהם סביבתי– ביצעו תלמידי כיתה ח' תהליך מחשבתי. התלמידים חקרו כיצד הם יכולים לפעול למען איכות הסביבה. נקודת המוצא הייתה שצריך לאתר את המקום שבו לבני הנוער יש חלק ביצירת הזיהום הסביבתי. לאחר שהתלמידים בחנו את מהלך היומיום שלהם והאביזרים שמשמשים אותם בכל שלב ביום והקשרם למשאב הנפט , הם הבחינו בשקית הסנדביץ התמימה והגיעו למסקנה שהגיע הזמן להחליפה בתיק אוכל רב פעמי. הם בחרו חומרים ליצירת התיק ותפרו בעצמם את התיקים. בהמשך, הפיצו ידע זה לכיתות נוספות בעיר וקיימו מפגש עם תלמידי בית ספר היסודי צפרירים, בו עזרו בהכנת סנדביץ סביבתי במטרה שימשיכו להפיץ את העשייה בבית ספרם. התלמידים  למדו שיש להם חלק חשוב בשמירה על משאבי הטבע וע"י  כך שמירה על איכות הסביבה.

 

 

כוחה של מילה - תוכנית לקידום מיומנויות השפה

יוזמה פדגוגית שמטרתה לקדם את  מיומנויות השפה העברית ולשלבם בתחומי הדעת השונים. הרציונל העומד בבסיס יוזמה זו הוא הזיקה והקשר בין מקצוע העברית לתחומי הלימוד האחרים. הכשרים של ההבנה וההבעה המטופחים בשיעורי עברית , מוטמעים בתחומי הדעת השונים ומשמשים את הלומד. כך נוצר דיאלוג אורייני בשיח הלימודי וקהילת המורים הופכת לקהילה לומדת: רכזי המקצוע מקיימים סדנה במסגרתה מועלים הצרכים האוריינים המשותפים והספציפיים לתחומי הדעת.  נקבעה רשימה של מיומנויות הכרחיות ובהנחיה משותפת של רכזת עברית ורכזת אל"ה לומדים  את  "מיומנות החודש" ואופן הטמעתה בדיסיפלינות השונות. בהתאם לכך מפתחים פעילויות הוראה מתאימות . רכזי המקצוע מעבירים את הנושא בצוותים המקצועיים  ובאופן זה מוטמעת המיומנות בכל תחומי הדעת. התוכנית מדגישה את מרכזיות העושר הלשוני להתפתחות תקשורת אוריינית. לצורך כך, הושם דגש על הרחבת אוצר מילים: התלמידים קיבלו מילון שבמהלך הלמידה הם כותבים מילים חדשות כולל הפירוש, ובכל תחומי הדעת השונים נקבעה רשימת מילים וצירופים השכיחים בספרי לימוד ובמהלך הלמידה התלמידים יחשפו אליהם. אחת לחודש מועברת משימה מתוקשבת לכלל התלמידים. המשימה כוללת שימוש במיומנויות שנלמדו. באופן זה, ישפרו את הבנת הנקרא וההבעה בכתב ובע"פ.

נחיתה רכה - מודל לקליטת מורים חדשים

שלב ההצטרפות להוראה הוא שלב מכריע על המשך דרכו המקצועית של המורה המתחיל הן מבחינת נכונותו להתמיד בעבודת ההוראה והן מבחינת תפיסת תפקידו וגיבוש זהותו המקצועית.

בית הספר מאמין כי ליווי נכון ומסלול מובנה של תהליכי תמיכה והערכה מאפשרים כניסה מיטבית למערכת החינוך, מעצבים זהות מקצועית, מבנים מחויבות למקצוע וממעיטים נשירת עובדי הוראה איכותיים מהמערכת. 

לצורך כך, בנה בית הספר  מערך ליווי לקליטת מורים חדשים. מערך ליווי זה כולל יצירת קהילה לומדת המורכבת ממורים חדשים ומאנשי צוות בעלי תפקידים כמו: יועצת, פסיכולוגית, אנשי חינוך מיוחד ועוד. אלה  תורמים מהידע והניסיון שלהם לתהליך ההקלטות לבית הספר. הקהילה מקיימת מפגשים קבוצתיים קבועים אחת לשבוע,שבמהלכם עוסקים בנושאים כמו: יצירת אקלים של שייכות, דרכי התמודדות עם ניהול כיתה, עבודה בצוות, דרכי התמודדות ומתן מענה לתלמידים לקויי למידה וללוקים בהפרעות קשב. במסגרת הקהילה דנים בסוגיות של ניהול זמן, בהבנית זהות מקצועית, השתלבות בקהילת המורים הבית ספרית, גיבוש מטרות לצמיחה וללמידה – כל אלה  תוך דיון ושמירה על אתיקה מקצועית.

לחלק מהמפגשים מוזמנים מומחים רלוונטיים המרחיבים את הכלים והמיומנויות הנדרשות ממורה ומסייעים בפיתוח החוסן האישי. במקביל לדיונים הקבוצתיים, מקיימים המורים צפייה הדדית בשיעורים ומתנסים במתן משוב מצמיח ובונה. המורים החדשים זוכים גם ללווי אישי על ידי מלווה קבוע במסגרת מפגשים אישיים, שמטרתם למצוא פתרונות לסוגיות אישיות. 

שומרים על הקשר הרב דורי

בית הספר פועל לחיזוק הקשרים בין תלמידי בית הספר לבין האוכלוסייה המבוגרת בקהילה, מתוך הבנה שקשר זה עשוי לתרום לתחושת השייכות ולשיפור כשוריהם החברתיים  והקוגנטיביים של וותיקי הקהילה כשבה בעת נתרמים גם תלמידי בית הספר. הקשר בין הצעירים לוותיקים משפיע לטובה על האקלים החינוכי של בית הספר ועל מידת המחויבות והמעורבות של שלהם, ובעיקר על שינוי התודעה הציבורית כלפי האזרח הוותיק.  הניסיון מוכיח ששתי האוכלוסיות יוצאות נשכרות מהמעורבות המשותפת.

כדי לקדם את המעורבות ואת הקשר בין הצעירים והוותיקים בקהילה פועלות בבית הספר שתי תכניות:

תוכנית הקשר הרב דורי – בה התלמידים נפגשים עם סבים, סבות, מורים לשעבר מבית הספר,  ואזרחים וותיקים מהקהילה. התלמידים נחשפו  לסיפורים, לערכים ולמורשתם של האזרחים הוותיקים. יחד הם מתעדים את המורשת בכלים דיגיטליים והסיפורים מועלים לאתר בית התפוצות.

כיתת ותיקים– הינה תוכנית שבמסגרתה נפתחה כיתת לימוד בבית הספר עבור אזרחים ותיקים בקהילה. לצד זה, מטרת התוכנית היא לקיים מסגרות לימוד והעשרה לאזרחים ותיקים תוך חיזוק הקשר הבין דורי שבין תלמידי בית הספר לאזרחים הוותיקים. התכנים הנלמדים בכיתת  הוותיקים מגוונים ביותר: קולנוע, תקשורת, פסיכולוגיה, פילוסופיה, אקטואליה ופרשת השבוע.  המורים המלמדים בשעורים אלה הם  מורים השייכים לצוות ההוראה של בית ספרנו. צוות הוראה זה עושה את עבודתו בהתנדבות. כתמורה לכך, מתנדבים האזרחים הוותיקים בתחומים שונים בבית הספר, ופועלים בשיתוף פעולה עם כיתת מב"ר של שכבת י"א  ויחד מקיימים פעילויות חברתיות- התנדבותיות.

התוכניות "הקשר הרב דורי" ו"כיתת וותיקים" מזמנות דיאלוג מפרה בין הצדדים, למידה ההדדית וחוויות משותפות. כל אלה  תורמים להבנה טובה יותר של בן הדור האחר במטרה ליצור  מערכת חברתית  שורשית, ערכית, מעורבת, ותומכת בקהילה .

 

דו קיום - מדברים בכמה שפות

מיזם לימודי רב תרבותי חוצה יבשות המבוסס על עקרון הגלוקליות. המיזם משותף לבית הספר הרב תחומי חדרה- בית הספר הרב תחומי כעבייה-בית הספר סאן בנדיקט, ניוארק, ניו ג'רזי.

 

תוכנית חדשנית ומרגשת המתקיימת  זו השנה השלישית   . במסגרתה מדמים קבוצת תלמידים חברה עיסקית גלובלית . התלמידים בחרו לפתח יחד אפליקציה יחודית FIT BODYהמעודדת פעילות ספורטיבית על כל גווניה, מקדמת סובלנות, קבלת השונה, שיתופיות ומבוססת על טכנולוגיות מוטות עתיד. התוכנית, המתקיימת לאורך כל השנה, החלה במפגשים וירטואליים בסביבה חדשנית והמשיכה לחילופי משלחות המאחדות תלמידים יהודים, מוסלמים ונוצרים.

 

תלמידי הרב תחומי חדרה ותלמידי הרב תחומי כעבייה התארחו בבית הספר בניו ג’רזי ושילבו את פיתוח המיזם עם סיורים מרתקים ומהנים מאוד בעיר ניו יורק וסביבותיה. אחר מספר שבועות הגיעו תלמידי סאן בנדיקט לחדרה, המשיכו את פיתוח היוזמה במרכז היזמות הבית ספרי, שילבו טיולים וסיורים מעניינים בארצנו וסיימו בערב פרזנטציה מרהיב בו הציגו את המיזם בפני הורים ואורחים רבים. החוויה האנושית הייחודית לצד ההזדמנות לפתח מיזם טכנולוגי מתקדם הצליחו באופן מעורר השראה. החברות המקסימה שנרקמה בין כלל התלמידים, דור העתיד שלנו, הוכיחו לכולנו שניתן לבנות מערכות יחסים איכותיות ומקדמות למרות המרחק הגאוגרפי וההבדלים התרבותיים. יישר כח לכל השותפים בחדרה, כעבייה וניו ג’רזי.

 

השמים אינם הגבול  SPACELAB

רמון ספייסלאב היא תכנית חינוכית מובילה בתחום החלל. התכנית מאפשרת לתלמידים הזדמנות ייחודית:לשלוח ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית דרך תכנית שנתית של למידה מבוססת חקר.

התוכנית משתמשת בעולם המרתק של החלל כדי לעורר בתלמידים השראה ומוטיבציה, לחלום הכי רחוק שניתן, תוך מיצוי הפוטנציאל האישי והחברתי הטמון בכל תלמיד.

תהליך הלמידה והחקר מתבצעים בתהליך של למידה מבוססת פרויקט. התלמידים מבצעים מספר משימות מסגרת, אשר קרויות ע"ש חברי צוות הקולומביה, שמטרתן לצייד את הקבוצה בארגז כלים עשיר לטובת ביצוע משימת השיא- תחרות שליחת ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית.

מתודולוגיית המשימה מבוססת על תהליך ניהול המשימה של נאס"א, והתרבות הארגונית של חיל האוויר הישראלי. התלמידים נחשפים לתהליכי למידה וניהול פרויקט אפקטיביים וחדשניים, בשימוש במינוחים של צוותי נאס״א.

תלמידי בית הספר פיתחו שני ניסויים שעלו לגמר בשני מסלולים. נציין  כי בניסויים אלו הודגשה התועלת לאדם:

מסלול ראשון – תחרות ניסוי הגמר – שאלת המחקר הייתה: האם חיידק מזן ספירולינה, אצות כחוליות, הניזון מצואה ושתן, מסוגל לבצע פוטוסינתזה בתנאי מיקרו גרביטציה ביעילות (נמדד באחוזי חמצן) הדומה ליעילות שבה מבצע החיידק את הפוטוסינתזה בכדור הארץ?

מסלול שני – מסלול "חביב הקהל" – שאלת המחקר: כיצד תושפע האפקטיביות של פקטור 8 על דם של חולי המופיליה במצב של מיקרו גרביטציה?

התלמידים דיברו עם מומחים בתחום, אספו נתונים וחומרים, פיתחו תיקי מחקר, שאף תורגמו לאנגלית, ונסעו ביום התחרות לאוניברסיטת תל אביב להתחרות. לשלב הגמר הגיעו 32 בתי ספר מרחבי הארץ.

ביום התחרות הסבירו התלמידים לקבוצות שופטים, שכללו אנשי מדע, תעשיית החלל הישראלית, אסטרונאוטים מנ.א.ס.א, תעשיינים ואנשי מדע מחו"ל על הניסויים. התלמידים תארו את הניסוי, כיצד ייושם בחלל, מה תועלתו לאנושות וכיצד פיתחו את שאלת המחקר שלהם.

התלמידים זכו במקום השביעי בתחרות במסלול הגמר עם ניסוי הציאנו בקטריה ובמקום הראשון במסלול חביב הקהל עם ניסוי ההמופיליה וזכו בפרס מיוחד.

תעשיינים ישראלים, ובראשם יוסי ימין מנכ"ל ספייספארמה ישראל, התעניינו בניסוי הציאנובקטריות והתלמידים הוזמנו לבצע את הניסוי בתנאי מיקרו גרביטציה במעבדות ספייספארמה בהרצליה.

במסגרת הפרויקט מעודדים את התלמידים לפתח חשיבה היצירתית, מלמדים עבודה בצוות, יכולות חיפוש ופתרון בעיות, יוצרים קשר מיוחד בין התלמידים כך שכל תלמיד ממצה את יכולותיו ומוצא את מקומו, מפתחים את הדמיון, ומוכיחים לתלמידים כי השמים אינם הגבול.

לימודי מדעי המחשב זה כן משחק ילדים!

תלמידי כיתות ט',טכניון בתיכון ,לומדים אלגוריתמיקה באמצעות פיתוח ויצירה של משחקי מחשב.

הם בוחרים נושא למשחק בזוגות או בשלשות על פי תחומי העניין שלהם, ועובדים בשיעורים ובבית על פיתוח משחק באותו תחום עניין. 

השיעורים מורכבים מהקנייה קצרה לרכישת כלים להתמודדות עם בעיות שונות באלגוריתמיקה.

במהלך הפיתוח התלמידים מגלים צרכים חדשים ובעיות חדשות , ובעזרת הנחיית המורה הם מחפשים פתרונות. הפתרונות מובהרים באמצעות כלים שונים: קורס מודל אינטרנטי שנוצר על ידי המורה, חיפוש מושכל ברשת האינטרנט, בקשת עזרה מחבר ועוד.

 

אנו מבקשים לפתח עבור תלמידינו כישורים של למידה שיתופית, לפיכך הלמידה היא בצוותים בעידוד לשיתופי פעולה בין התלמידים. כמו כן אנו מעודדים למידה עצמית יוזמת ויכולת פתירת בעיות- התלמידים "מגלים" צרכים על בסיס הבעיות שבהן נתקלו ו"נאלצים" למצוא פתרונות על ידי למידה של מושגים ושל שיטות חדשות.

במהלך הלימודים הם מפתחים את הכישורים הבאים: אוריינות , התמצאות מידעית, חשיבה ביקורתית , חיפוש מושכל של פתרונות לבעיות שצצות בזמן העבודה, יכולת קבלת החלטות, התמודדות עם דילמות ופתירת בעיות בתהליך יצירת המשחק.

 

כולנו ערבים זה לזה - כל תלמידי שכבת ז' מחוייבים לקהילה

במסגרת שנת בני המצווה כל כתה, בהובלת המחנכים, מאתרת מרחבים או קבוצות בקהילה, להם יוכלו הילדים לתרום בדרכים יצירתיות. לאחר סיעור מוחין, זיהוי ולמידה, מתקיים בכתה תהליך של בחירת הקבוצה בקהילה בה יתקיים המיזם התנדבותי.  מטרת  התוכנית היא לפעול למען גיבוש כתתי  והעצמת הקבוצה הכיתתית, כקבוצת כח חיובית, היכולה להשפיע על חברה  ולשפר את איכות חיי  השותפים בקהילה, תוך רכישת ערכי הערבות ההדדית, סובלנות, צדק חברתי ועוד..

בשנת הלימודים תשע"ט הפעילו התלמידים מיזמים שונים :כריך, משאלת לב,  בית קפה בבית אבות.